אדם העומד מול חקירה משטרתית הינו בעל זכויות מסוימות שנועדו להגן עליו ולאפשר לו להתארגן ולפעול בצורה נאותה, ובכך להפחית ככל שרק ניתן את חומרת העונש בגין המעשה שעשה.

חשוב לדעת כי המועמד לחקירה הוא זה שצריך לעמוד על הזכויות שלו ולהגן עליהם בכדי ליהנות מהם. בצורה כזו הוא יוכל להבטיח כי הוא פועל בצורה נאותה, ובכך ליהנות מייצוג מקצועי והכוונה מדויקת לגבי מה שהוא יעשה או לא יעשה, יאמר או לא יאמר.

מהם הזכויות של הנחקר?

לנחקר יש זכויות שונות שנועדו לאפשר לו להגן על עצמו במהלך החקירה ולקראתה.

אילו עיקרי הזכויות:

  1. זכות השתיקה – מסתבר שזו הזכות המוכרת ביותר והיא גם המשמעותית ביותר. זכות זו מקנה לנחקר את הזכות לשמור על שתיקה ובכך להימנע מהפללה עצמית במילה לא מוצלחת.
  2. זכות התייעצות – כל נחקר ראוי לקבל ייעוץ מקצועי על ידי עורך דין פלילי. חשוב לפנות אל משרד עורכי דין פלילי כדי להבטיח כי אתם פועלים בצורה נכונה ואינכם מבצעים פעולות לא רצויות שעלולות להתקיל אתכם ולגרום לכם להחמיר לעצמכם את חומרת העונש.
  3. זכות להתייעצות טרום חקירה – לכל אדם שעומד להתייצב לחקירה יש את הזכות להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה, זאת כדי שהוא ידע מה נכון לומר ומה לא, כיצד להתנהל ומה לעשות כדי להפחית ככל שניתן את חומרת המעשה שלו.
  4. זכות להליך הוגן – כל נחקר זכאי וראוי לתהליך הוגן. בין היתר מדובר על הזכות להיחשב חף מפשע כל עוד לא הוכח אחרת, הזכות לקבל מידע לגבי ההרשעה וכן הזכות להתעמת עם העדים והראיות. כמו כן יש לו את הזכות להציג ראיות והוכחות בדבר היותו חף מפשע.
  5. זכות הגנה מפני חיפוש ותפיסות – במהלך חקירה במשטרה אין לחוקרים את הזכות לבצע חיפושים בלתי סבירים או לתפוס רכוש כל עוד אין צו תקף לכך.

 

אלו חמשת הזכויות העיקריות שכל אדם שעומד מול חקירה באזהרה זכאי להם ועליו לעמוד על כך שהוא אכן ייהנה מזכויות אלו.

חשוב להבין כי ההבדל בין נחקר שנענש במלוא חומרת הדין לבין נחקר שיוצא בנזק מינימלי הוא לעיתים הידע וההבנה בנושאי הזכויות. כי אופן הפעולה של הנחקר משליך על גזר הדין ועל הענישה.

זכויות הנחקר בחקירה במשטרה

לפנות אל משרד עורכי דין מומלץ

ההמלצה הגורפת היא להיעזר במשרד עורכי דין פלילי לאורך כל הדרך, כבר משלב העמידה לחקירה. ליווי זה מקנה לנחקר את הידע המקצועי ואת היכולת להתמודד באופן הנכון מול החקירה. בצורה זו הוא מבטיח כי הוא פועל נכון וכי הוא לא מסגיר או מפליל את עצמו במילותיו.

בעזרת עורך דין פלילי ניתן להתנהל בצורה נאותה ולמנוע החמרה של המצב או נזקים שעלולים להיווצר בגין חוסר ידע והתמצאות בחוקים ובזכויות.

דילוג לתוכן