ייצוג בוועדות משמעת של סטודנטים

מהן עבירות משמעת באקדמיה ומהם העונשים בגין ביצוע עבירות משמעת? לפניכם מידע שחשוב שסטודנטים יידעו

במוסדות להשכלה גבוהה, יש תקנון אשר מסדיר את פעילות הסטודנט מול המוסד האקדמי. בין היתר, כולל התקנון התייחסות לעבירות משמעת שעלולות להתבצע על ידי הסטודנט. מדובר בעבירות שכרוכות בעמידה לדין משמעתי מול נציגי המוסד האקדמי, ויכולות להוביל להחלטות מרחיקות לכת מבחינת הסטודנט: החל בנזיפה, פסילת קורס או השעיה, עובר בהרחקתו של הסטודנט מהמוסד האקדמי וכלה בהגשת תלונה במשטרה ופתיחת תיק פלילי.

עבירות המשמעת מותירות כתם אישי, ועלולות לפגוע בעתידו האקדמי והתעסוקתי של הסטודנט. על מנת לקבל ייעוץ וייצוג מיטבי חשוב להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדין המשמעתי.

עבירות משמעת נפוצות

התקנון של המוסד האקדמי, בין אם מדובר באוניברסיטה ובין במכללה, מפרט את האיסורים אשר הפרתם מהווה עבירת משמעת, ביניהם: התנהגות לא הולמת הפוגעת בכבוד המוסד או במוסר הציבורי, אי ציות להוראות של נהלי המוסד האקדמי או הוראות של מורים, עובדים רשויות בו. כך גם מסירת ידיעה כוזבת למוסד האקדמי או הסתרה מכוונת של מידע חשוב, וכן ביצוע מעשה תרמית, זיוף, הונאה והעתקה בבחינות או בעבודות אקדמיות, פגיעה ברכוש המוסד האקדמי, וכל מעשה הנחשב למצג שווא הקשור ללימודים או להשגת זכויות מיוחדות מהמוסד האקדמי.

זימון לוועדת משמעת וייצוג עו"ד

סעיף 19 לחוק זכויות הסטודנט קובע, כי ועדת משמעת לא תתכנס בלא השתתפות הסטודנט שעניינו נדון לפניה, אלא אם כן הוא ויתר על כך מראש או הוזמן לדיון ולא הופיע בלי לתת הצדק סביר. כמו כן, לא יורשע מועמד או סטודנט בעבירת משמעת, אלא לאחר שניתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו בנושא.

סטודנט אשר מזומן להליך משמעתי, רשאי להיות מיוצג ע"י עורך-דין.

הליך משמעתי מהווה מעין הליך פלילי ועל כן, ישנה חשיבות רבה לליווי וייצוג של עו"ד שיבחן את העובדות המשמשות יסוד לתלונה, סוג ומהות העבירה המיוחסת לסטודנט וכן שיקולים הרלוונטיים לניהול ההליך. גם אם בסוף ההליך יוחלט כי יש להרשיע משמעתית את הסטודנט בביצוע העבירה הנטענת, יוכל עורך הדין לטעון בנוגע לאמצעי המשמעת ההולם בנסיבות המקרה ולוודא כי יוטל על הסטודנט אמצעי משמעת לא מכביד, אשר יאפשר לו לחזור לשגרת הלימודים.

עונשים בגין ביצוע עבירות משמעת באקדמיה

לעתים סטודנטים מקלים ראש בנושא. הם אינם מודעים לכך שלהרשעה בביצוע עבירת משמעת, עלולות להיות השלכות חמורות ביותר עבורם. סטודנטים רבים נוטים לחשוב, כי גם אם יימצא שהעתיקו בבחינה או שעבודה שהגישו שונה רק במשפט או שניים מעבודה של סטודנט אחר באותה הכתה, הם יזכו ליחס סלחני כי זו הפעם הראשונה או כי הם מוציאים ציונים טובים בדרך כלל וכד'.

חשיבה זו מוטעית. סטודנט שיימצא אשם עלול לקבל עונשים חמורים, החל מפסילה של בחינה שעשה או עבודה שהגיש וכלה בביטול קורסים שלמים או אפילו שנת לימודים באופן זמני או לצמיתות. 

הענישה יכולה לכלול גם קנסות כספיים או חיוב הסטודנט בשירות כלשהו עבור המוסד האקדמי. המוסד האקדמי אף יוכל להחליט על עיכוב במתן תעודות ומסמכים שהסטודנט היה זכאי להם או ביטולם.

כמו כן, בעבירות משמעת חמורות, ייתכן שייפתח במשטרה תיק פלילי נגד הסטודנט.

אם כן, יש להתייחס בכובד ראש לכל מקרה של האשמה בעבירת משמעת, ולפנות בהקדם לעורך דין פלילי שמתמחה בדין משמעתי.

לעו"ד חדוה לוין ניסיון רב בייצוג בעבירת משמעת, והיא תסייע לכם בכל הכרוך בהליך.

אודות

משרד עוה"ד חדוה לוין הוקם בשנת 1991, ועוסק במשפט פלילי, בדין משמעתי, בדגש על רשלנות רפואית.
עו"ד חדוה לוין פועלת כעורכת דין מזה כ-40 שנה. בעלת תואר ראשון במשפטים ((LL.B מאוניברסיטת בר-אילן משנת 1981.

תחומי התמחות

לייעוץ ראשוני

דילוג לתוכן