קיימים מקרים בהם צריך להתמודד עם מעצר כזה או אחר, לפנות לעו"ד פלילי, לבקש ייצוג בבית המשפט ולדאוג לשחרורו של העצור. מעצר הוא שלילת חירותו של אדם בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי משנת 1967, הידוע גם בשם חוק המעצרים.

החוק מסדיר את כל נושא העיכוב והמעצר של חשודים. קיימים מספר סוגים של מעצר, כאשר לכל אחד מהם יש נהלים ותקנות שונים.

במאמר זה נבחן את צורות המעצר השונות, לרבות מעצר ימים, מעצר בית ומעצר עד תום ההליכים, ואת מתווה תהליך השחרור של כל אחד מהם.

סוגי מעצר

מעצר הוא לא מאסר ואינו מהווה ענישה. מעצר מתבטא בכליאה שהיא לרוב זמנית או בהגבלת תנועותיו של אדם.

קיימים מספר סוגי מעצרים, אלו הם:

מעצר ימים

מעצר לפי ימים, המכונה גם מעצר זמני. זוהי תקופת מעצר קצרת מועד המאושרת על ידי בית המשפט ומתבצעת לפני הגשת כתב אישום. מעצר מסוג זה נעשה בדרך כלל לצרכי חקירה, כאשר יש צורך לוודא את נוכחות החשוד או למנוע שיבוש חקירה.

הליך השחרור ממעצר לפי ימים:

סוגי מעצר שונים ותהליכי השחרור מהם

מעצר בית

מעצר המהווה חלופה למעצר פיזי בבית סוהר או במתקן מיוחד בו החשוד מרותק לביתו או למקום מסוים המאושר על ידי בית המשפט. אמצעי זה מאפשר כליאה פחות מגבילה תוך הבטחה שהחשוד לא יברח או ישבש את החקירה.

      הליך השחרור ממעצר בית: 

 מעצר עד תום ההליכים

צורת המעצר החמורה ביותר, המופעלת כאשר קיים סיכון ממשי שהחשוד עלול להימלט, לשבש ראיות או להוות סכנה לציבור. סוג זה של מעצר נמשך עד לסיום המשפט הפלילי.

הליך שחרור ממעצר עד תום ההליכים:

לסיכום

התקשרות עם עורך דין פלילי עם מומחיות בהליכי מעצר ושחרור עשויה לשפר באופן משמעותי את הסיכויים לתוצאה לשחרור.

סוגי הכליאה בישראל משתנים בחומרתם ובהגבלות שהם משיתים על עצורים, כאשר לכל סוג יש הליכי שחרור ספציפיים. חשוב וכדאי להכיר את ההליכים המשפטיים ואת תנאי השחרור.

בכל מקרה, התייעצות עם עורך דין פלילי יכולה לספק את התמיכה המשפטית הנדרשת ולהגדיל את הסיכוי להשגת השחרור ממעצר.

דילוג לתוכן