המשטרה מנהלת מאבק תמידי בפשיעה. בשל כך היא מתמודדת עם חשודים וחשדות וצריכה לבסס את החשדות ולמצוא להם עדויות וסימוכין. אין ספק שחקירת חשודים הינה משימה מאתגרת, שכן החשודים יעשו כל שניתן כדי להסיר מעליהם את רוע הגזירה והם מכחישים ככל שניתן את החשדות שמרחפים מעליהם.

במשטרה פיתחו שיטות חקירה מתוחכמות שנועדו לאפשר להם להוציא מהחשוד הודעה בעבירה שהוא נחשד בה. זאת באמצעות תרגילי חקירה משטרתיים.

תרגילי החקירה יוצרים מצב בו נחקרים מודים בעבירות המיוחסות להם בלי שהם ישימו לב.

דוגמאות לתרגילי חקירה

להלן מספר דוגמאות לתרגילי חקירה שהמשטרה מבצעת מול חשודים:

מדובב מתחזה

כאשר החשוד נמצא בתא המעצר ולא משתף פעולה עם החוקרים, עשויים החוקרים להכניס לתא המעצר מדובב שמתחזה לעצור. העצור משחק את תפקיד השותף לצרה וכך יוצר קשר של אמון מול העצור. בהדרגה יתחיל העצור לדבר ובמקרים רבים גם לשתף את המדובב בעבירות שהוא ביצע. כל השיחות ביניהם מוקלטות וכך תוכל המשטרה לעשות בדיבורים אלו שימוש בהרשעת החשוד.

השוטר הטוב והשוטר הרע

תרגיל בו שני שוטרים ממלאים תפקידים מוגדרים מראש. שוטר אחד הוא השוטר הרע והקשוח, זה שהנאשם מעדיף להתחמק ממנו. השוטר השני הוא השוטר הטוב שרוצה, כביכול, את טובת העצור. מהלך זה יוצר מצב בו הנחקר נותן אמון בשוטר הטוב ומשתף אותו יותר. בצורה זו הוא עשוי להודות בעבירה המיוחסת לו.

דוגמאות לתרגילי חקירה משטרתית

שיחה סתמית

כל נחקר יודע שבמהלך החקירה המילים שלו נרשמות, אך שיחה אקראית בפינת הקפה? לעיתים שם הנחקר מרגיש חופשי יותר לפטפט… אך גם זה יכול להיות תרגיל משטרתי. כאשר חוקרים או שוטרים מנהלים עם הנחקר שיחה, גם אם היא מוגדרת כשיחה שאינה לפרוטוקול, התשובות של הנחקר עלולות להרשיע אותו, כיוון שגם אזורים אלו מוקלטים בכל עת והמילים של הנחקר עלולות להרשיע אותו.

ראיה מפלילה ומצג שווא

במהלך חקירה במשטרה עשויים החוקרים להציג כאילו קיימת ראייה מפלילה בדבר ביצוע העבירה עליה נחשד הנחקר. זאת במטרה שהנחקר יחוש שאין לו מה להפסיד ועליו להודות. כי הלא קיימת ראייה כזו. אך למעשה החוקרים לא באמת מחזיקים בראייה כזו והם מנסים לפתות את הנחקר להודות במעשה המיוחס לו.

שיח מפליל בין מעורבים

תרגיל זה נועד לגרום לשיח בין שני מעורבים כאשר אין גורם משטרתי בחדר. החוקר יוצא בצורה מתוכננת מהחדר, כאשר הוא משאיר את תפקיד הרישום על מכשירי ההקלטה שמותקנים במקום.

עומדים לקראת חקירה במשטרה?

חשוב מאוד לפנות אל משרד עורכי דין פלילי כדי לקבל ייעוץ והכוונה לקראת החקירה. זאת כדי שתדעו להיערך כיאות ולדעת לקראת מה אתם עומדים. כך שלא תבצעו פעולות שעלולות להזיק לכם במידה רבה בהמשך.

כאשר תדעו כי במהלך החקירה אתם עלולים להתמודד עם תרגילי חקירה, תוכלו להגן על עצמכם ולשמור על הפה שלכם גם בסיטואציות שנראות תמימות.

דילוג לתוכן