אם אתם או אדם יקר לכם נעצר, חשוב שתקראו את המאמר הזה. בניגוד למה שאולי ינסו לגרום לכם ולהרגיש, גם לעצורים יש לא מעט זכויות שחשוב להכיר אותם. העובדה שנעצרתם לא אומרת שאפשר להתייחס אליכם בחוסר כבוד, בזלזול או באלימות.

מהסיבה הזו, חשוב להכיר את כל זכויות העצורים שיסייעו לכם לשמור על עצמכם ולצלוח את האירוע הזה בשלום. כל הזכויות הבסיסיות של נעצרים מחכות לכם כאן. 

הקראת זכויותיכם

בדומה לכפי שמציגים לא פעם בסדרות ובסרטים, אחת מהזכוכיות הבסיסיות ביותר של כל אדם שנעצר הוא הקראת הזכויות שלו.

מעצר לצרכי שימוע פלילי או מאסר ממושך הוא אירוע מלחיץ לכל הדעות, אך במידה וכוחות השיטור ביצעו את המעצר מבלי להקריא לעצור את הזכויות שלו – מדובר בעבירה על החוק.

הזכות לכבוד

בין אם אתם נמצאים במעצר ובין אם אתם רק בדרך לשם – זכויות האדם שלכם לא נמחקות ברגע שאתם נכנסים אל מכונית המשטרה. לאורך כל תקופת המעצר שלכם על המשטרה לאפשר לכם להתנהל בכבוד, לאפשר לכם גישה חופשית לשירותים, לאוכל ולשתייה.

בנוסף, על המשטרה לוודא שחלל המעצר שאתם נמצאים בו הוא חלל בגודל סביר שיאפשר לכם להיות בו בנוחות, לא בצפיפות ולא בתוך לכלוך או בסביבה שעלולה לסכן את בריאותיכם בצורה כזו או אחרת.

במידה ואתם סובלים ממצב רפואי שדורש טיפול מתמיד, תרופות מסוימות או תנאי מחייה כאלו ואחרים – חשוב להבהיר את המצב לשוטרים. 

נעצרתם דעו את זכויותיכם

הזכות לוודאות

בהמשך לנקודה הקודמת, כדאי לדעת שכל עצור ועצורה במדינת ישראל זכאים לקבל וודאות בנוגע למעצר שלהם. למשל, וודאות למה עוצרים אותם: האם הם נעצרים לקראת חקירה באזהרה או בעקבות כך שהם חשודים בביצוע עבירה כזו או אחרת?

וודאות אחרת היא וודאות של הזכויות שלהם, כפי שפיטרנו למעלה. 

הזכות לביקורים

עד שיגיע הרגע המיוחל של שחרור ממעצר, חשוב שתדעו כי גם לעצורים יש זכות לקבל ביקורים מבני משפחה קרובים. במידה והוגש נגדו כתב אישום, העצור יוכל לקבל ביקור אחד בכל שבוע שחולף והוא עדיין נמצא במעצר.

עם זאת, במידה ומדובר באדם אשר נמצא במעצר פלילי וטרם הוגש נגדו כתב אישום מטעם המדינה הוא אינו זכאי לקבלת מבקרים. חשוב לדעת כי במקרים מיוחדים וחריגים ניתן לשלוח בקשה לביקורים, אך היא לרוב לא ניתנת בקלות. 

הזכות להצביע

סביר להניח שהבחירות במדינה או הבחירות בראשות המקומית שבה אתם מתגוררים לא יהיו בראש מעיינכם בזמן המעצר, אבל חשוב שתכירו גם את הזכות הזו. העובדה שאתם נמצאים במעצר לא משפיעה על הזכות הבסיסית שלכם להצביע בכל מערכת בחירות שהיא.

לכן, במידה ותקופת המאסר שלכם חופפת לתקופת בחירות, חשוב שתדעו כי הזכות שלכם להצביע נשמרת. בכל מתקן מעצר אמורות להיות קלפיות, וצוות המקום מחויב לסייע לכם להצביע וכמובן לא להשפיע על הפתק שאתם בוחרים בו.

נעצרתם? היעזרו בעורך דין

על אף כל מה שכתבנו למעלה, יש משהו אחד שאתם חייבים לעשות עוד לפני שאתם עומדים על זכויותיכם – ליצור קשר עם משרד עורכי דין פלילי מנוסה ומקצועי. אחת הזכויות הבסיסיות ביותר של כל אדם אשר זומן לחקירה במשטרה הוא להיות מלווה על ידי איש מקצוע.

צוותי המשרד יוכלו לסייע לכם בשמירה על זכויותיכם ואף לסייע לכם בתביעה נגדית במידה והן הופרו. הצוות שלנו במשרד חדוה לוין מתמחה במשפט הפלילי וליווה כבר עשרות עצורים במרוצת השנים.

במידה וגם אתם מתמודדים עם מעצר בימים אלו, אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר עוד היום בטלפון: 03-7538838.  

דילוג לתוכן